Hutspot

20 januari 2017 - Mukono, Oeganda

Door: Erika

De laatste week van ons verblijf is alweer aangebroken. Best wel een gek idee om weg te gaan bij de kinderen. Inmiddels weten we heel veel namen en kennen we de karakters van de kids. Daarnaast weten we inmiddels ook welk eten ze lekker vinden. Rijst met krachtvoer is geen probleem, maar de hutspot van gisteren ging er toch niet zo makkelijk in. Karlijn en ik vonden het echter superlekker! Na twee maanden eens een Nederlands stamppot, jummie! Het verlangen om weer in Nederland te zijn wordt stiekem toch een beetje opgewekt.

Het eten is misschien niet altijd even lekker, maar klagen mogen we zeker niet. Elke dag wordt er namelijk weer eten voor ons gekookt. Voor veel Ugandezen ligt dat inmiddels anders. Het afgelopen regenseizoen was erg droog en veel te kort. Hierdoor is het land veel minder vruchtbaar dan normaal, de prijzen voor het voedsel zijn soms zelfs verdubbeld. Een ander groot probleem is de grondwaterstand. Op Noah’s Ark hebben ze de luxe van een eigen grondwaterpomp, waardoor het water uit de kraan zelfs drinkbaar is. Afgelopen week zijn daar echter problemen mee opgetreden. De pomp kwam droog te staan en een nieuwe boorpoging was mislukt. Sindsdien is er veel onduidelijkheid over hoeveel water er nog beschikbaar is. Meestal hebben we de helft van de dag water, maar het betekend sowieso zuinig doen en het water dubbel gebruiken.

De problemen van de droogte komen al vroeg in het droge seizoen. De seizoenen lopen sowieso niet zoals ze altijd gewend waren, maar het is wel duidelijk dat het nog anderhalf tot twee maanden droog blijft. Het ergste zullen wijzelf dus niet meemaken, maar de mensen die we volgende week achterlaten wel. Laten we dus bidden voor die ene regenbui, waar mensen zo gelukkig en dankbaar van worden!

1. Nelly Koops:
    20 januari 2017
    Hallo, een hele goede terugreis, en met die warmte en na alle rijst kan ik mij voorstellen dat hutspot dan heel lekker is, goetjes
  2. Papa en mama:
    20 januari 2017
    Haha...Hutspot bij tropische temperaturen.
    Het zal niet meevallen met zoveel kids zonder water te zitten.
    Reden temeer voor ons om dankbaar te zijn voor onze luxe van (warm!) water en stroom.
    We bidden met jullie mee!
    Geniet er nog van deze laatste week. Liefs vanuit een heel koud Enschede:-)
  3. Elizabeth:
    20 januari 2017
    Hoi hoi, idd de laatste week alweer. Zoveel beleefd/geleerd in al die weken.
    Ja zeker zal ik bidden voor al de noden die ervaren wordt.
    Geniet nog van jullie verblijf .heelveel liefs uit flakkee xxx
  4. Ria Wijbenga.:
    20 januari 2017
    Geniet nog van jullie laatste week daar,maar hopen dat er gauw regen komt.Goede terug reis,groetjes van Ria en Piet.
  5. Oma:
    21 januari 2017
    Goeie reis terug en toch nog ff genieten daar ! Groetjes uit Stellendam ! Oma en Opa
  6. Saskia Pouw:
    23 januari 2017
    Hopen dat er inderdaad snel regen komt en dat de problemen opgelost kunnen worden. Ik wens jullie een goeie reis terug en bedankt voor jullie mooie reisverhalen!
    Groetjes, Saskia
  7. Wilma:
    24 januari 2017
    Geniet nog ff meiden van de laatste dagen en een een goede terugreis gewenst. Liefs van Wilma & Jeroen
  8. Fam van Beek:
    25 januari 2017
    Een goede en veilige terugreis gewenst!

Groeten Martijn, Cobie, Yara en Yente