Glowsticks

9 januari 2017 - Mukono, Oeganda

Door: Karlijn

Het nieuwe jaar is begonnen! Dinsdag avond hebben we met alle vrijwilligers bij Katie gegeten. Zij zit hier voor een langere tijd en regelt het vakantieprogramma samen met Hilda. Als een soort bedankje mochten we bij haar komen eten. Het was erg gezellig en we hebben genoten van de heerlijke nasi!  Na het eten hebben we nog een spel gespeeld, waarbij iedereen lekker fanatiek werd en de dobbelsteen en pen over tafel vlogen ;-). Kortom, een gezellig avondje!

Vrijdag avond was er samen de tieners uit de Family Unit een spel. Vanaf een jaar of 9 wonen de kids niet meer in het kinderhuis maar in een Family Unit. Hier wonen ze met ongeveer 10 leeftijdgenootjes en één vaste aunti. Hierdoor wordt geprobeerd om zoveel mogelijk een familie na te bootsen. De oudste tieners hadden het spel bedacht en ons al de hele week gevraagd of we ook mee kwamen doen. Over het hele terrein waren glowsticks verstopt, die gezocht moest worden. Er werden verschillende teams gemaakt en elk team moest een bepaalde kleur zoeken. Het is hier behoorlijk donker dus de glowsticks waren goed zichtbaar, alleen even opletten dat je niet in de safari-mieren stapt. Mijn team was helaas niet zo goed en was laatste geworden… Hierna gingen we lekker op tijd naar bed, de wekker gaat morgen namelijk weer vroeg!

Opnieuw een dagje naar Kampala. Rond half 8 zaten we weer in een mutata (busje) richting Kampala. Onze eerste stop was een groot winkelcentrum. Hierin zaten allemaal ‘westerse’ winkels en een grote supermarkt. Als echte toeristen hebben we er lekker rondgekeken en niet zoveel gekocht ;-). Hierna vervolgde we onze trip naar de markt, waar we wel wat leuke dingetjes hebben gekocht. Tegen lunchtijd stapte we weer op de boda naar een ander winkelcentrum. Hier hadden we afgesproken met Mariska (Nederlandse). Ze heeft tot zes jaar terug bij Noah’s Ark gewerkt en woont nog steeds in Uganda.  We hebben samen met haar en haar twee geadopteerde kinderen (Juda & Miriam) lekker gegeten en geklets over het leven in Uganda. Het was erg gezellig en ik vind het knap hoe ze hier leeft! Aan het eind van de middag gingen we weer richting Mukono. We hadden verwacht dat het druk zou zijn omdat het zaterdag is, maar in een uurtje waren weer in Mukono!

Zondagochtend is een beetje onze uitslaapochtend geworden, zo ook weer vandaag. ’s Morgens hebben we even geen stroom (duurt meestal een paar uurtjes), dus in de kerk wordt er a-capella gezongen. Het klinkt verbazingwekkend goed, kunnen wij Nederlanders nog wat van leren ;-).

Afgelopen week zijn er erg veel vrijwilligers bij gekomen. Heel erg gezellig, maar ook wel een beetje lastig. Niemand heeft echt een vaste taak, dus soms lopen we elkaar een beetje in de weg. Vanaf woensdag gaan we samen met Marjoke 4 daagjes weg naar de Sipi Falls en Jinja (zin in!). We kijken dus volgende week wel weer waar we kunnen helpen.

1. Oma:
    9 januari 2017
    Lekker er op uit is toch ook wel leuk ! De tijd vliegt om ! Het gaat zo snel voorbij ! Nog een fijne tijd voor jullie terug reizen ! Groetjes uit Stellendam
  2. Papa en mama:
    9 januari 2017
    Knap dat jullie de weg zo goed weten te vinden met de mutata's en de bodaboda's:-)
    Fijne minivakantie! Knuffel van ons.
  3. Elizabeth:
    10 januari 2017
    Leuk dat jullie ook ervaren hoe het is om daar te wonen. Zoals mariska dat doet.
    fijne 4 daagse trip. ♡.xxx liefs mama.
  4. Ria Wijbenga.:
    10 januari 2017
    Wat leuk dat jullie Mariska hebben ontmoet,fijne tijd daar nog,groetjes van ons.
  5. Fam van Beek:
    14 januari 2017
    Hoi Karlijn, Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!
    Een fijne, gezellige en leuke dag met elkaar!
    En gefeliciteerd met Jan-Willem!
    Groetjes, Martijn, Cobie, Yara en Yente
  6. Wilma:
    14 januari 2017
    Ha die jarige Karlijn. Van harte gefeliciteerd meis met je 22ste verjaardag. Ook gefeliciteerd met JW natuurlijk. We wensen je een heel mooi jaar toe, heel veel geluk plezier en... een goede gezondheid. Ga lekker genieten van vandaag en laat je lekker verwennen op deze bijzondere verjaardag. Dikke kus, liefs Wima xxx
  7. Wilma:
    14 januari 2017
    Lieve Karlijn. Gefeliciteerd met je 22ste verjaardag van oma en ook gefeliciteerd met Jan-Willem. Fijne dag en kus van oma x
  8. Annet Reitsma:
    14 januari 2017
    Karlijn van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Bijzonder dat Erika en jij allebei je verjaardag in Oeganda vieren. Het is erg leuk om jullie verhalen te lezen.
    Groetjes Annet Reitsma
  9. Elizabeth:
    Hoi Karlijn Van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag .fijne dag gr
  10. Henk en hilda:
    15 januari 2017
    karlijn gefeliciteerd met de 22e verjaardag van jan willem van uit een wit enschede, oh ja natuurlijk ook je eigen verjaardag, gefeliciteerd allebei. hopelijk een mooie dag gehad want hij is bijna voorbij. gr en felicitaties H en H.