Happy Birthday!

4 januari 2017 - Mukono, Oeganda

Door: Erika

Na de Kerst gaan we vrolijk verder met feest vieren. Op 31 december is het namelijk mijn verjaardag en oliebollendag! De vrijdagavond voor mijn verjaardag kreeg ik alvast een prachtige taart van Marjoke, een andere Nederlandse vrijwilliger. Als avondeten hadden we net Matooke gegeten, dat is een soort prutje van bananen. Matooke is niet mijn grootste favoriet, dus taart als toetje ging er wel in :). Mirjam eet elke week een keer mee in ‘Hollandse hoek’. Mirjam is verstandelijk beperkt, maar ze vond het fantastisch om samen met ons taart te eten en ballonnen op te blazen.

Zaterdag was het dan uiteindelijk de echte feestdag. De eerste felicitaties had ik ’s nachts al via WhatsApp binnen gekregen. Vervolgens kreeg ik ’s ochtends cadeautjes van Karlijn. Daarna konden we beginnen met het helpen met de oliebollen. Er worden naast de gewone oliebollen verschillende soorten beignets gemaakt. Als eerste hebben we flink wat appels voor de appelbeignets geschild. Vervolgens hebben we een stel ananassen geslacht voor de ananasbeignets en ‘s middags drie wasmanden vol bananen gepeld voor de bananenbeignets. Aan het eind van de dag waren er duizenden oliebollen en beignets goudbruin!

Met de jaarwisseling hebben ze hier geen vuurwerk, maar laten ze heel veel ballonnen knallen. Daarom hebben we aan het eind van de middag alvast geholpen met het opblazen de ballonnen. Er waren ook een aantal speciale lange ballonnen, waarbij we onze Dabarskills even konden laten zien en verschillende hondjes, konijntjes en giraffen hebben gemaakt. Inmiddels vulde de trampoline zich met ballonnen en ook op de playground had bijna iedereen een ballon. Heerlijk om te zien hoe fantastisch de kinderen het vinden om met ballonnen te spelen. En ballonnen geven natuurlijk het ultieme verjaardagsgevoel :).

’s Avonds kwam iedereen bij elkaar om gezamenlijk oliebollen te eten. Als Mzungu’s mochten we iedereen voorzien van een bordje met oliebollen, appel-, ananas- en bananenbeignets. Na het eten kregen de allerkleinsten en basisschoolkinderen een glowstick. Hiermee liepen ze over de met zelfgemaakte lantaarntjes versierde playground. Onder het genot van Afrikaanse liedjes werd er vrolijk gehuppeld met de glowsticks. Vervolgens was het wachten tot de klok twaalf uur zou slaan. We hebben de tijd opgevuld met Halli Galli, Twister en film kijken. Om twaalf uur hebben we met Sprite getoost op het nieuwe jaar en de kids lieten massaal de ballonnen knallen (zie video's). Alles bij elkaar was het een gezellige en ook een beetje een Nederlandse jaarwisseling. Na de toost zijn we het nieuwe jaar ingegaan met het lezen van Psalm 91. We hoeven nergens voor te vrezen als God onze Toevlucht is.

Het nieuwe jaar zijn we gelijk goed begonnen met een heerlijk ochtendje uitslapen. Na de lunch met oliebollen hadden we om twee uur de nieuwjaarsdienst. In deze dienst werd er teruggekeken op het afgelopen jaar. We hebben gezien hoeveel prachtige dingen ze dit jaar mochten ontvangen en wat de hoogtepunten van het jaar waren. Maar ook de andere kant werd getoond, afgelopen jaar zijn er namelijk vier kinderen overleden. Voor andere kinderen gaat het leven door, op oudejaarsdag en op nieuwjaarsnacht zijn er twee nieuwe kinderen bijgekomen. Door middel van een lied worden zij welkom geheten in Noah’s Ark. In de periode dat wij hier nu zijn, zijn er zes nieuwe kinderen bijgekomen. Één van die kinderen is gelukkig alweer terug bij zijn familie. We zien dat Noah’s Ark enorm groeit en dat het werk wat hier gedaan wordt heel belangrijk is.

Sarah(13) en ik waren samen jarig op oudejaarsdag. Omdat het best wel een drukke dag was, zouden we cake eten op nieuwjaarsdag. ’s Avonds gingen we dus naar één van de Family Units om daar samen met Sarah onze verjaardagen te vieren. We hebben samen de cake en brownie aangesneden en heerlijk chips gegeten. Dit was mijn derde verjaardagsdag :).

Verder zijn we de afgelopen dagen druk bezig geweest met het vakantieprogramma en ons onderzoeksverslag. Deze blog duurde dus even, maar we hebben niet minder genoten van het afgelopen weekend!

1. Aleid & Menko:
    4 januari 2017
    Erika alsnog van harte gefeliciteerd!! Aan oliebollen geen gebrek, deze zal in Nederland nooit meer hetzelfde smaken.... Blessing voor jullie allebei!
  2. Laura:
    4 januari 2017
    Marjoke, Matooke, het klinkt als 1 groot feest!
  3. Papa en mama:
    4 januari 2017
    Wat een verjaardag en oud en nieuw om nooit te vergeten. Op naar de volgende verjaardag: 1 groot feest...
    Geniet ervan, xxx
  4. Henk en hilda:
    4 januari 2017
    erika en Sarah, gefeliciteerd met jullie verjaardag.
    en allemaal de beste wensen voor 2017
  5. Elizabeth:
    5 januari 2017
    Echt een speciale verjaardag en jaarwisseling voor jullie. De taart zag er lekker uit. En voor iedereen de beste wensen voor 2017. Liefs xxx
  6. Elizabeth:
    5 januari 2017
    Wat een prachtige video van de jaarwisseling en een fantastisch verhaal .liefs xxx.