Kampala

30 december 2016 - Kampala, Oeganda

Door: Erika

Er stond nog steeds een dagje naar Kampala op de planning. Kampala is de hoofdstad van Uganda en ligt zo’n 30km bij ons vandaan. De afstand is niet groot, maar het duurt toch wel een even voordat je er bent. Allereerst moeten we tien minuten lopen naar de hoofdweg. Vanaf daar staan er genoeg taxibusjes klaar om je naar Kampala te brengen. We zijn echter de eerste in het busje, dus er moet onderweg vaak gestopt worden om meer mensen in het busje te krijgen. De chauffeur heeft vandaag niet zo veel geluk, weinig mensen willen mee. Dat betekend dat er vaak gestopt wordt om daar verandering in te brengen. Als we in Mukono aankomen stappen degenen die toch mee wilden allemaal uit. Het busje is weer leeg, maar al snel zijn daar nieuwe passagiers. Officieel passen er twaalf mensen in het busje, maar met een beetje proppen wordt dat opgeschroefd naar vijftien. Op naar Kampala!

Na zo’n anderhalf uur komen we aan in Kampala. We zijn de eerste stoplichten tegengekomen, hebben zowaar een spoorrails gezien en worden ergens random in het centrum gedropt. Gelukkig staan er genoeg bodaboda’s klaar om ons te helpen. Vervolgens worden we netjes bij The Uganda Museum gebracht. Als eerste willen we wat van de Ugandese geschiedenis zien en wat cultuur op snuiven. We zijn de enige bezoekers en hebben alle ruimte om lekker rond te kijken. Het lijkt een beetje op een Nederlands prehistorisch museum met materialen die we al veel gezien hebben op de markten en op het platteland. Veel materialen zijn dus nog geen geschiedenis, maar worden nog steeds gebruikt. Naast de geschiedenis zijn er ook stukken over natuur en ontwikkeling. Bij de natuur hebben we dia’s en opgezette dieren bekeken. In de hoek van de ontwikkeling stond een echte oude T-Ford. Dit was de allereerste auto die hier in Uganda rondreed. Het mooiste was echter de manier waarop ze energie winnen, dat doen ze o.a. door een prachtig kunstwerk: een echte betonnen dam met hydro-elektrische motoren. Met een klein uurtje hebben we het hele museum gezien.

De volgende bodaboda brengt ons een heel eind omhoog naar de St. Paul’s Cathedral. Op de top staat een grote kathedraal waarvan de eerste versie uit 1892 dateert. De huidige kathedraal staat er al sinds 1919. Twee jaar geleden heeft er een grote renovatie plaatsgevonden, waardoor het nu echt een grote en zeer nette kathedraal is. Er werden deze dag dan ook zes(!) Bruiloften gehouden. Naast de kathedraal waren dus ook de Ugandese bruiloftsgasten een echte bezienswaardigheid. De mannen zien er allemaal tiptop en vooral westers uit. Veel vrouwen dragen prachtige officiële ceremoniële jurken. Verder heb je meestal een prachtig en groot uitzicht over Kampala. Helaas was het bewolkt waardoor we niet heel ver konden kijken.

’s Middags zijn we naar de Craft Market in het centrum gegaan. Er zijn bijna nergens Ugandese souvenirtjes te koop, maar hier zijn er zo’n dertig shopjes bij elkaar. Als een echte toerist hebben we dus even souvenirtjes ingeslagen J. Voor elk souvenirtje wordt flink onderhandelt. Soms helpt het alleen al als je naar het volgende stalletje loopt, daar krijg je hetzelfde souvenirtje namelijk voor de helft van de prijs. Vol overtuiging beweert een vrouwtje dat ze al de schilderijtjes handgemaakt heeft. De rest van de kraampjes heeft echter precies dezelfde schilderijtjes. Een ander vrouwtje is helemaal blij dat we haar willen steunen en sponsoren, voordat we ook maar iets gekocht hebben. Soms best wel vervelend om niets te kopen, maar aan de andere kant verdienen ze prima aan je en went het onderhandelen wel.

Aan het eind van de middag zoeken we weer een taxibusje op en gaan we met een geslaagd gevoel naar huis. Over de terugweg deden we ruim twee uur, nog veel langer dan de heenweg. Onderweg waren er regelmatig opstoppingen en inhalen was onmogelijk. Het woordje tijd hadden we al achter moeten laten in Nederland en dat werd nu weer even bevestigd. Inmiddels maakt het ook allemaal niet zoveel meer uit, want het reizen, vakantie houden en bezig zijn voor de studie is prima combinatie.

1. Oma:
    30 december 2016
    Leuk om te horen dat jullie toch wel regelmatig een dag op stap kunnen ! FF lekker ertussenuit ! Ga jij maar gauw naar bed je bent tenslotte bijna jarig ! Groetjes uit Stellendam !!!!!
  2. Hennie Boorsma:
    30 december 2016
    Heej dames,

Wat heerlijk om jullie belevenissen te lezen. Het stukje geschiedenis wat geen geschiedenis is. En de wijze waarop energie gewonnen wordt... prachtig. Jullie komen geheel ontwikkelt terug. Zelfs van onderhandelingen krijgen jullie verstand!:-)
    Nog een hele fijne tijd enne......fijn dat we mee mogen genieten.
    lfs
  3. Elizabeth:
    31 december 2016
    Ha meiden , geweldig dat jullie zulke uitstapjes kunnen maken en dat met ons delen. Een goede jaarwisseling toegewenst. Liefs uit Holland. ♡.
  4. Henk en hilda:
    1 januari 2017
    goede jaarwisseling en een heel voorspoedig 2017.
    leuk om jullie avonduren hier te lezen
    veel plezier.
    gr henk en hilda.
  5. Fam van Beek:
    Een gelukkig nieuwjaar!
    Nog een goede en fijne tijd daar samen.

Groetjes Martijn, Cobie, Yara en Yente
  6. Wilma:
    1 januari 2017
    Een gezond en gelukkig 2017 voor allebei en geniet van met elkaar en van elkaar. Liefs Wilma