Een frisse duik

27 december 2016 - Mukono, Oeganda

Door: Karlijn

Aangezien de temperatuur de afgelopen dagen aardig is opgelopen, vonden we het een goed plan om te gaan zwemmen! Na een ochtend werken aan ons verslag gingen we zaterdag op pad. Op naar het ‘African Village Hotel’. We wisten niet precies waar het was, alleen dat we bij de weg linksaf moesten. Gelukkig wist de boda-driver wel waar het was. Echter stopte we na zo’n 10 minuten bij een tankstation, de benzine was op. Helaas was de benzine bij het tankstation ook op. De boda werd even op z’n kant gelegd, waarna hij wel weer startte. De driver riep dat hij even een stukje terug zou rijden en daarna weer terug zou komen. En ja hoor, 5 minuten later kwam hij weer aanrijden, we konden de reis vervolgen. Eenmaal aangekomen in het betreffende dorp bleek hij toch niet precies te weten waar het was. Gelukkig waren de inwoners behulpzaam en hebben we het uiteindelijk gevonden! We hadden een hotel met zwembad verwacht, maar het bleek een heel dorp met omheining te zijn. Het was lekker rustig en het zwemmen was heerlijk! Voor herhaling vatbaar dus :).

Eerste kerstdag! Het zonnetje scheen al lekker, waarna we de dag begonnen met een kerkdienst. We zongen verschillende bekende liederen, waarvan sommige ook nog in het Luganda. Alle kinderen droegen nieuwe kleren en schoenen. Ze waren er helemaal trots en zeiden de hele tijd tegen elkaar: “You look smart!”. De rest van de dag stond er een groot springkussen, de kids hebben zich dus goed vermaakt. ’s Avonds hebben we gezellig met iedereen gegeten in de speeltuin. Er was een grote tent opgezet waar we lekker onder konden zitten. Er stond patat, kip, knoflooksaus en frisdrank op het menu! Ze eten hier eigenlijk nooit kip, dus het was een hele traktatie. Je zag iedereen genieten en alles werd lekker met de handen naar binnen gewerkt. Na het eten hebben we met de oudste kinderen gezellig een kerstfilm gekeken in de hut.

Maandagochtend begon de dag met wat ‘presentaties’. Verschillende kinderen zongen een liedje of deden een dans, leuk om te zien! ’s Middags hebben we een kerstslinger gemaakt. Alle knutselwerkjes van afgelopen week hebben we in het kinderhuis opgehangen, waardoor deze nu vol hangt met sterren, kerstkaarten en kerstballen ;). ’s Avonds hebben we weer met iedereen in de speeltuin gegeten. Dit keer stond er een soort huzarensalade op het menu. Ik vond het heel erg lekker, maar alle kinderen (en eigenlijk alle andere Ugandezen) vonden het niet lekker. Een beetje sneu aangezien ze zich hadden verheugd op iets lekkers. Gelukkig was het toetje een fruitsalade, die ze wel heel erg lekker vonden! We hebben ons de afgelopen dagen dus prima vermaakt hier!

1. Ria Wijbenga.:
    27 december 2016
    Fijn dat jullie het naar je zin hebben,wat de benzine betreft dat kun je hier in Nederland helemaal niet voorstellen de mensen zouden hier raar kijken ,groetjes tot de vlg blog.
  2. Elizabeth:
    27 december 2016
    Hoi, geweldig om te lezen wat jullie meemaken .een kerst om nooit te vergeten. Leuke foto's er weer bij gestuurd .liefs van mij. Xxx
  3. Martin:
    30 december 2016
    Oli otya?
    Leuk om jullie verhalen te lezen!
    Al een keer een Rolex gegeten?
    Fijne jaarwisseling!
  4. Karlijn:
    30 december 2016
    @Martin: Bulungi! Jaa de rolex hebben we gegeten, heel erg lekker :)