Gezellige kerstdrukte

21 december 2016 - Mukono, Oeganda

Door: Erika

In de eerste week dat we hier in Uganda waren regende het regelmatig. Inmiddels is het regenseizoen echter voorbij en wordt het steeds warmer. Doordat het steeds warmer wordt kun je volgens de Ugandezen merken dat de kerstdagen eraan komen, best wel een rare gedachte! Gelukkig hebben bijna alle activiteiten van de laatste dagen te maken met kerst. Zondag hadden we de eerste cantate (kerstvoorstelling) en maandag en dinsdag zijn er ook twee geweest. In totaal zullen er negen cantates zijn. Alle inwoners uit de omgeving worden hiervoor uitgenodigd en na de cantate krijgen ze allemaal een schoenendoos met spulletjes. Het is deze week dus erg druk op Noah’s Ark.

Veel kinderen hebben een rol en zingen of dansen tijdens de voorstelling. Wij helpen met het verkleden van de kids, zodat ze kunnen shinen op het podium. Daarnaast helpen we ook deze week bij het vakantieprogramma. Samen met de kids maken we kerstkaarten en we schrijven er een leuke tekst in. De helft van de kaarten wordt gegeven aan de mensen uit de omgeving. Het is superleuk om samen met de kids en jonge tieners bezig te zijn. Vooral de tieners houden ervan om lekker gek met je te doen. Heerlijk!

Verschillende volwassen Ugandezen leren ons Lugandese woorden, zoals wasuzotya (goede morgen), osibyotya (goede middag) en kaale (oké). Bij de Ugandese kinderen gaat het precies andersom, zij leren allemmaal Nederlandse woorden. Vanmiddag kreeg ik opeens (in het Nederlands!) van een Ugandees jongetje van 10 jaar de vraag: ‘Op wie ben jij verliefd?’. Tijdens het knutselen riep een tiener mij. Vervolgens liep ik naar hem, en hij zei: ‘Laat maar’. Haha! Fantastische kids :).

1. Elizabeth:
    22 december 2016
    Hoi Erika en Karlijn wat een gezellige boel bij jullie daar. Goede kerstdagen met elkaar. Veel liefs. Xxx.
  2. Papa en mama:
    23 december 2016
    Bijzonder dat het kerstfeest overal ter wereld gevierd wordt. Op vele verschillende manieren, door arm en rijk, klein en groot. We wensen jullie hele fijne, gezegende kerstdagen toe samen met die prachtige kinderen! Geniet ervan, xxxx
  3. Wilma:
    24 december 2016
    Ha Erika en Karlijn. Hele fijne kerstdagen. Geniet van het samen met de kinderen zijn en de gezelligheid met elkaar. Liefs Wilma x
  4. Erika:
    24 december 2016
    Wat leuk om te lezen en mooie foto's! Liefs, tante Erika!
  5. Jan en Christa:
    25 december 2016
    Wat leuk om te lezen Karlijn, gaat helemaal goed daar!
    Speciaal om Kerst op deze manier te vieren, mooie ervaringen!
    Veel plezier en groetjes uit Sint Pancras
  6. Roselyn roseboom:
    29 december 2016
    Ha Erika, ik doe papa helpen met de vloer leggen, jij ben bijna jarig heel ver weg
    groetjes roselyn