Eerste werkdaagjes

1 december 2016 - Mukono, Oeganda

Door: Karlijn

Aangezien we maandag een brood hadden gekocht, konden we deze week lekker ontbijten met een boterham :). Dinsdag hebben we ons huisje een beetje ingericht en zijn we opzoek gegaan naar Daniël, de vrijwilligerscoördinator. We hebben met hem afgesproken dat we deze week helpen bij de peuters/baby’s en vanaf volgende week helpen met het vakantieprogramma. Deze week is de laatste week dat de kinderen hier naar school gaan, daarna begint hun zomervakantie die twee maanden duurt. Na de lunch heeft Daniël ons nog een paar woorden Luganda geleerd. De officiële taal is hier Engels, maar ze spreken in deze regio ook Luganda. Zo weten we nu dat kaale oké betekent ;). Daarnaast heeft hij ons wat dingetjes over de cultuur verteld. Als je hier iemand begroet zeg je: ‘Hello, how are you?’ Je antwoord dan altijd met: ‘I’m fine’. Het maakt niet uit hoe het echt met je gaat. Het is dus niet echt een vraag, maar meer een begroeting.

‘s Middags zijn we bij de peuters gaan kijken. Het is best wel anders dan in Nederland. Zo hebben ze geen luiers om. Sommige zijn wel zindelijk of gaan af en toe wel naar de WC, maar er zijn er ook nog heel veel die in hun broek plassen. Soms gaan ze binnen een schone broek aan doen, maar de helft van de tijd lopen ze lekker door met hun natte broek, even wennen dus. De kids zijn echter super lief! Ze komen met ze alleen aan je hangen en zijn kunnen heerlijk lachen J.

Woensdag waren we na een ochtendje bij de peuters allebei best wel gesloopt. Je merkt dan toch dat je nog even moet wennen aan de warmte, je wordt er een beetje sloom van. Iedereen doet hier alles heerlijk rustig aan en dat is best logisch met deze temperatuur. ’s Avonds hebben we samen met Laura en Marjoke (onze Nederlandse buurvrouwen) onder het genot van een heerlijke Japati (een soort Ugandese pannenkoek) een filmpje gekeken. Het was erg gezellig met z’n allen J.

We spraken deze week Bondi, hij is hier een soort timmerman en geeft les aan de middelbare school. Vanmorgen zijn we bij zijn werkplaats gaan kijken. Na wat kletsen hebben we daarna geholpen om de werkplaats schoon te maken en wat kinderstoelen te fixen. ’s Middags zijn we naar de baby ‘s geweest, die zijn echt heel schattig! Ze vinden het heerlijk om lekker bij je te zitten en aandacht te krijgen.

Het is vandaag alweer 1 December, heel erg raar. Je hebt hier totaal niet het gevoel dat de kerst(periode) eraan komt. Gelukkig oefent de band regelmatig ‘s middags met kerstliedjes, zodat we wel een beetje in de stemming komen.

1. Papa en mama:
    1 december 2016
    Fijn te lezen dat jullie al beginnen te wennen. Zingen ze kerstliedjes in het Engels of in het Luganda? Veel plezier verder! Xxx
  2. Ria Wijbenga.:
    1 december 2016
    Zo te lezen hebben jullie je draai al gevonden daar,en al wat luganda woordjes geleerd,geniet ze vooral,groetjes
  3. Paul en Susan:
    1 december 2016
    Dames, heel veel plezier daar en geef the kids een dikke knuffel!
  4. Elizabeth:
    1 december 2016
    Ha meiden , fijn dat jullie wat kunnen doen. Heel veel succes en plezier .Groetjes xtc.
  5. Tante Ineke:
    2 december 2016
    Leuke gezellige verhalen..meiden ga zo door! Jullie kunnen het..liefs
  6. Wilma:
    3 december 2016
    Ha meiden. Hoe noemen de kinderen jullie? Met jullie voornaam of juf in hun eigen taal ? Gaat al goed zo te horen. Fijn voor de kinderen een paar lieve juffen erbij te hebben en wat aandacht extra. Veel plezier en geniet ervan x