De eerste Zondag in Uganda

28 november 2016 - Kampala, Oeganda

Door: Karlijn

Het ontbijt is hier om 7 uur, maar die hebben we zoals verwacht gemist. Na zo’n 12 uur slapen werden we rond 10 uur wakker na best een goed nachtje. We hebben beide met oordoppen geslapen, aangezien we midden in de jungle zitten en je overal dierengeluiden hoort. Mijn misselijkheid was gelukkig afgezakt (ik was gister niet zo lekker geworden in de auto), zodat we naar het middageten konden. Aangekomen bij het kinderhuis kwamen er allemaal kinderen naar ons toegerend, ze wilden dat we bij hen aan tafel kwamen zitten. Iedereen heeft een eigen plek, maar we konden er nog prima bij. Het middageten op de zondag waren twee boterhammen met pasta. Al was het brood hier wel iets droger dan bij ons, het smaakte prima! Na het eten hebben we kennis gemaakt met onze andere Nederlandse buurvrouw. Er zitten hier 5 huisjes bij elkaar met allemaal Nederlanders. Een gezin dat hier al 2,5 jaar zit, een vrouw die hier voor onbepaalde tijd is en twee andere vrouwen die hier ook tijdelijk zijn. We hebben even gezellig met ze gepraat en ze konden ons ook wat tips geven. Daniel zou vandaag langskomen om ons wat dingen uit te leggen en een rondleiding te geven, maar we hebben hem vandaag niet gezien, dus hopelijk kunnen we hem morgen vinden.

Om 14:00 was er een kerkdienst hier op het terrein. Een paar tieners vormde de band en we begonnen met het zingen van een paar liederen. Vervolgens hield de pastor een preek. Al met al duurde het zo’n twee uur. Aan sommige kinderen was te zien dat ze het ook best lang vonden, aangezien ze op hun stoel in slaap gevallen waren. Om 18:00 uur was het avond eten weer klaar. Elke zondag eten ze hier patat! De patat is niet zoals in Nederland en beetje koud, maar met wat rode saus (soort ketchup), een worstje en wat rauwkost smaakte het prima!

Om 19:00 uur is het ’s avond al donker. Voordat je gaat eten is het nog licht en zodra je klaar bent is het donker. Het is hier ook écht donker, dus een zaklamp heb je wel nodig. Inmiddels hadden we uitgevonden hoe de douche werkt en heb ik even lekker gedoucht. De douche is weliswaar koud, maar het was heerlijk om weer even op te frissen. Het was een beetje een raar/lam dagje vandaag omdat we nog niet zo goed weten wat we kunnen doen, hopelijk wordt dat de komende dagen duidelijker.

1. Aleid & Menko:
    28 november 2016
    Wat prachtig om zo mee te kunnen lezen, zo ver weg en dan toch heel dichtbij! Zegen voor jullie allebei, en tot de volgende x
  2. Ria Wijbenga.:
    28 november 2016
    Wat fijn om jullie zo te volgen,en de eet gewoonte's te lezen,en fijn dat jullie ook een eigen huisje hebben tot de volgende blog
  3. Nelly Koops:
    28 november 2016
    Heel fijn om jullie zo te volgen, succes met het vervolg, Ach en aan het eten zul je ook wel wennen hoop ik.