Hé Mzungu!

6 december 2016 - Mukono, Oeganda

Door: Karlijn

Zondag is hier een lekker rustig dagje met heerlijk eten :). Na wat minder goede nachtjes, hebben we lekker uitgeslapen. De afgelopen nachten heeft het hier ’s nachts nogal hard geregend. Zo’n regenbui (soms met onweer) is te vergelijken met een stevige stortbui in Nederland na een hittegolf. Zo’n bui duurt een paar uur en daarna is het weer heerlijk weer. Daarnaast lopen er ’s nachts ook af en toe apen op ons (golfplaten)dak. Niet zo goed voor de nachtrust, maar wel grappig! Na de kerkdienst zondagmiddag hebben we een rondje buiten Noah’s Ark gelopen. We zijn niet eens zo heel ver gelopen, maar overal zie je al hele kleine huisjes staan. In eerste instantie zie je nergens mensen, maar als je goed kijkt zitten ze toch overal. Over het algemeen zijn ze hier niet heel veel blanken gewend, dus af en toe hoor je: ‘hé Mzungu!’. Dat betekent zoiets als blanke, of buitenlander.

Maandag was het 5 december! Helaas doen ze hier niet aan sinterklaas, dus het was een gewoon dagje als anders. ’s Ochtends hebben we kinderstoeltjes geschuurd en geverfd en ’s middags hebben we weer lekker met de kids gespeeld. Aan het eind van de middag spraken we even met Katie. Zij organiseert het vakantieprogramma wat volgende week van start gaat. Ze heeft een beetje verteld wat het plan is en waarbij wij kunnen helpen. Het klonk allemaal erg leuk, dus we hebben er zin in!

Deze week is dus de laatste schoolweek voor de kinderen hier, waarna ze 2 maanden vakantie hebben. Als afsluiting van het schooljaar hebben alle scholen samen (kleuter, basis en middelbaar) een soort kerstvoorstelling. Elke klas zong een lied, deed een sketch of vertelde het kerstverhaal. Het was het heel erg leuk om te zien! Vooral de kleinste waren echt heel erg schattig, helemaal met hun schooluniform. Aan het einde van de ochtend hadden we het kerstverhaal ongeveer 5 keer gehoord, maar het was genieten :)

1. Ria Wijbenga.:
    6 december 2016
    Je bent lekker bezig,schuren,verven,spelen met de kids,leuk om te lezen ,groetjes van Piet en Ria
  2. Nelly Koops:
    6 december 2016
    Mooi verhaal, klussen,schilderen en kinderen vermaken, wat kan zo'n stage dan mooi zijn, succes dames
  3. Elizabeth:
    7 december 2016
    Fijn om weer zo'n leuk verhaal van jullie ervaringen te lezen. En te zien dat jullie er genieten. Liefs voor allebei.
  4. Roselyn roseboom:
    8 december 2016
    ik zag je op de foto met de kindjes, groetjes roselyn
  5. Saskia Pouw:
    12 december 2016
    Leuk om jullie ervaringen te lezen! Wat een ander land en omgeving, hé! Heel veel succes; jullie hulp en inzet is vast heel erg welkom nu de kinderen kerstvakantie hebben ;-) en geniet ervan!
    Groeten van Saskia