Op safari!

12 december 2016 - Mukono, Oeganda

Door: Erika

Jaaa, we zijn op safari geweest! Vorige week vrijdag en zaterdag zijn we met ApeTreks naar de Murchison Falls geweest. Vrijdagochtend om 06:00 stond het safaribusje met chauffeur klaar om ons een prachtige reis te bezorgen. Samen met 4 andere Nederlanders, die hier ook als vrijwilliger bij Noah’s Ark zijn, zijn we op safari gegaan. Rond 11:00 kwamen we aan bij het begin van het nationale park: Murchison Falls. Tijdens deze eerste rit maakten we kennis met de Afrikaanse massage, zoals onze chauffeur het steeds noemde. Een Afrikaanse massage is zoiets als achtbaan zonder gordel, waar je toch steeds net niet uitvliegt. Er is echter wel een verschil tussen de massage en de achtbaan. De rails van een achtbaan is nog redelijk stabiel, ons busje vloog echter gewoon van de ene greppel naar de volgende steen en vervolgens weer naar een ander gat. Ondanks de lange en hobbelige rit was het zeker de moeite waard! Onderweg zagen we veelal dezelfde reclame voor AfriCell, MTN en AirTell (allemaal telecombedrijven), maar daarnaast zagen we ook hoe Uganda er daadwerkelijk uitziet. Bij de foto’s zullen we hier wat van laten zien.

Honderd meter nadat we door de poort van het nationale park binnen zijn gegaan, hebben we de eerste apen gespot. Het lijkt net Apenheul, alleen dan in het echt. Elke bocht die we omrijden zien we namelijk steeds meer apen. Om half 1 arriveren we bij Sambiya river lodge om onze bagage te droppen. In deze lodge gaan we overnachten. Overal moeten we opschieten, want om 14:00 moeten we de boot hebben! Toch hebben we nog even heerlijk Nederlands/ Europees gelucht met een tosti, rauwkost en een colaatje. Heerlijk om even toerist te zijn en eens wat anders te kunnen eten dan bruine bonen. Uiteindelijk zijn we ruim op tijd voor de boot over de Nijl. Samen met onze medereizigers en gids varen we even later over de Victoria-Nijl. Heerlijk! Uganda heeft een prachtige natuur, maar toch heel weinig toerisme. Na een poosje varen zijn we dan ook het enige bootje op ons stukje Nijl. Alle ruimte om te genieten van de prachtige natuur, Gods wonderbaarlijke schepping.

We zien ontzettend veel nijlpaarden, met een enorm achterwerk. We varen tot op een afstand van ongeveer twee meter van de nijlpaarden, dus we konden ze goed bewonderen. Op de oever staan mooie sausagetrees met kleurrijke vogeltjes. Halverwege voer onze gids de boot tegen de kant aan. Op de kant lag een enorme krokodil! De gids stapte uit om eens even te kijken en wij volgden zijn voorbeeld. We stonden op twee meter afstand en z’n bek ging langzaam open. De krokodil had het warm en er gebeurde verder niets. Toch wel een gek idee, want zo’n krokodil kan je prima opeten. Dat doet hij echter niet, want hij is gewend om vis en ander voedsel in het water te eten. Zolang je niet in het water valt of de krokodil lastigvalt, heb je dus niets te vrezen. Hierna spotte we op de oever ons eerste dier van de Big Five: de olifant. Enorme dieren met geweldige flaporen. Dit keer niet achter een hek, maar gewoon met z’n vijven een beetje chill aan het genieten in de prachtige natuur.

Na de boottocht van zo’n tweeëneenhalf uur zien we in de verte de Murchison Falls. Het laatste stuk gaan we naar de top van deze waterval klimmen. Het was erg warm en de luchtcirculatie was er niet heel erg goed. Uiteindelijk was het toch een mooie tocht en het resultaat was het zeker waard. Bovenaan waren we namelijk bij een enorm krachtige waterval van de aardbol: de Murchison Falls! Geweldig! Het water stroomde hard naar beneden en liet mooie regenbogen zien, onbeschrijfelijk.

Inmiddels is het al avond aan het worden, dat betekend op naar onze lodge. De lodge is voor Ugandese begrippen behoorlijk luxe. Voordat we gaan dineren kunnen we eerst nog even zwemmen. Echt heerlijk na zo’n warme en vermoeiende dag. We zijn de enige gasten in de lodge, al het personeel is dus speciaal voor ons aan het werk. Ze zijn heel beleefd en proberen echte gastheren te zijn. Buiten krijgen we overal een ware escort. Als het donker is gaat er zelfs een politieagent met een AK47 mee. Professionaliteit kennen ze hier niet, je kunt dus gezellig met ze kletsen. Als we ’s avonds naar bed gaan, laat meneer agent ons nog even de buffels zien dien honderd meter van ons huisje afstaan. Nummer twee van de Big Five!

De volgende ochtend komt de wake-up call ons om 05:00 wakker maken: early breakfast! Voor zonsopkomst moeten we namelijk bij de pont zijn. De dieren kun je het beste spotten voordat het warm wordt. Daarna zoeken ze namelijk de schaduw op, waardoor ze moeilijker te zien zijn. Terwijl we bij het pontje aan het wachten zijn, kunnen we de prachtige zonsopkomst bewonderen. We zijn dus mooi op tijd. Het pontje brengt ons naar de overkant en onze eerste Game Drive kan beginnen!

Na een klein stukje rijden is het raak: giraffen gespot! En niet eentje, maar gelijk een stuk of tien. Vervolgens zien we onder andere Warthogs (zwijnen), Jackson hartebeasts, Heynas en Buffaloes. Ondertussen rijdt de chauffeur stevig door. Het begint namelijk warm te worden en dan wordt het lastig om de leeuw en het luipaard te zien. Onze gids is inmiddels aan het bellen en weet waar de vrouwtjesleeuw zich schuilhoudt. Opeens rijden we van het pad af op een struikgewas af. En ja hoor, daar ligt een prachtige vrouwtjesleeuw met een paar welpjes! Nummer drie van de Big Five. Maar we moeten snel weer weg, want we zijn illegaal van het padje af. Onze chauffeur heeft de gids namelijk even wat geld betaald om van het pad af te gaan. Dankzij hem hebben wij toch de leeuw gezien J. Op naar onze volgende kandidaat van de Big Five: het luipaard. De gids stuurt ons naar verschillende plekken, maar het lukt helaas niet om het luipaard te spotten. We komen nog wel ontzettend veel olifanten tegen. Tijd genoeg om mooie foto’s te maken van deze mooie flaporen.

’s Middags hebben we Ziwa Rhino Sanctuary bezocht. Het meest succesvolle neushoorn fokprogramma van de wereld. In Uganda is de neushoorn helemaal uitgestorven, doordat ze gedood werden voor hun hoorns. Met fokprogramma’s proberen ze weer een nieuwe groep neushoorns op te bouwen. Ondanks dat het een reservaat is, is het niet anders dan de Game Drive. Het enige verschil is, is dat we nu achter onze gids aan kunnen lopen en niet in het safaribusje hoeven te blijven zitten. De gids vertelde dat we sowieso een neushoorn gaan spotten. Als we geluk hebben twee en als we echt veel mazzel hebben gaan we er drie zien. De neushoorns leven namelijk meestal op zichzelf en liggen dan ergens lekker in de schaduw. Wij waren echter hele grote mazelaars en zagen er gewoon zes! Zelfs de gids was verbaasd! Het waren vijf vrouwtjes en een mannetje. Het mannetje zat achter de vrouwtjes aan, waardoor ze allemaal aan het lopen waren. Ons vierde dier van de Big Five is een feit en wat voor een feit. Gewoon even op de foto met een stel neushoorns.

Uiteindelijk komen we ’s avonds rond acht uur thuis aan. Moe van het reizen en van de Afrikaanse massages. Maar wel met een fantastisch ervaring rijker! We zijn gewoon op safari geweest! En ja, Uganda heeft prachtige natuur en fantastisch mooie dieren.

1. Wilma:
    12 december 2016
    Hè mazzelaar. Wat bijzonder allemaal. Om al deze dieren nu in het echt te zien. Geweldig zeg. Dit is om nooit te vergeten. Ben benieuwd naar jullie foto's. Geniet ervan meis. Liefs tante Wilma
  2. Aleid & Menko:
    12 december 2016
    mmmmm beetje jaloers zijn we wel, vooral op die prachtige natuur! Dat autoritje is iets minder...... jullie maken veel mee in korte tijd! Geniet van alles!
  3. Oma:
    12 december 2016
    Hoi Erika en Karlijn prachtig zoals jullie daar door de wildernis gaan ! Leuk verteld en fijn om jullie zo te kunnen volgen ! Groetjes uit Stellendam !
  4. Papa en mama:
    12 december 2016
    Wat een ervaring! Erg beeldend verteld; we voelen de massages bijna:-)
    Nu weer aan het werk en de studie... We kijken alweer uit naar jullie volgende belevenissen. Heel veel plezier, xxx
  5. Nelly Koops:
    12 december 2016
    Prachtig, geniet ervan, zelf zijn wij jaren geleden op safari geweest, maar toen geen Leeuwen gezien, maar deze reis vergeet je nooit weer, succes met je verdere werk
  6. Selina:
    12 december 2016
    Geweldig wat jullie allemaal gezien hebben! Weer genoten van jullie verslag! We zien al uit naar het volgende! groetjes van ons zessen!
  7. Ria Wijbenga.:
    13 december 2016
    Wat een geweldige ervaring,lijkt mij geweldig om de dieren zo in de natuur te zien.Leuk om jullie ervaringen daar zo mee te mogen maken.Groetjes van ons
  8. Elizabeth:
    13 december 2016
    Wat was dat een bijzondere ervaring voor jullie. Prachtige foto's en een spannend verhaal om te lezen. Lieve groetjes van mij.
  9. Sanne:
    14 december 2016
    Gaaf Erika en Karlijn! En heel herkenbaar, fijn dat jullie genoten hebben van de safari, dat is het geld meer dan waard he? ;)
    Groetjes aan de Hollandse Hoek! Sanne
  10. Niels:
    14 december 2016
    Hey. Leuk verslag. Klinkt helemaal geweldig! Echt heel anders daar.
    Ik ben benieuwd naar hoe jullie het vinden als jullie weer thuis zijn!
    Groetjes